Stenungsunds kommunvapen

Publicerad: 2016-12-22 11.53

Cornelia och Alexander har genomfört fyra månaders praktik på Hogia inom ramen för Tekniksprånget.

Cornelia och Alexander har genomfört fyra månaders praktik på Hogia inom ramen för Tekniksprånget.

De bygger broar mellan skola och näringsliv

Praktikanterna Cornelia och Alexander har byggt en webbplattform där företag kan lägga upp projekt som de vill att gymnasielever ska ta sig an. Syftet är att göra det enklare för skolan och näringslivet att samarbeta och ge skolelever verklighetsbaserade uppgifter att arbeta med. Webbplattformen togs fram på uppdrag av Hogia inom ramen för praktikprogrammet Tekniksprånget. Den ska börja användas redan till våren av Nösnäsgymnasiet.

Hogia Learn är en webbaserad plattform där företag kan publicera projektuppdrag som lärare kan ge till sina elever när det passar in i läroplanen. Plattformen kan sen användas för projektuppföljning och slutleverans. Hogia Learn har utvecklats av praktikanterna Cornelia Hallberg och Alexander Solberg som tillbringade fyra månaders praktik hos Hogia inom ramen för Tekniksprånget.

– Innan jag kom till Hogia hade jag lite kunskap om vad man gör på ett IT-företag, så det har varit otroligt lärorikt på många sätt. Nu vet jag hur det är att arbeta med programutveckling vilket jag kommer att ha nytta av under mina fortsatta studier inom teknik och IT, säger Cornelia Hallberg.

Hogia Learn har utvecklats enligt Hogias utvecklingsprocesser som i stort baseras på scrum, en metodik som delar in arbetet i faser med täta tester och utvärderingar. Yvonne Flink, testledare på Hogia, har varit handledare för de båda praktikanterna och har lett utvecklingsarbetet.

– Det har varit viktigt för oss att låta dem arbeta i verkliga utvecklingsprocesser så att de får en korrekt bild av hur det är att utveckla program. Samtidigt har vi fått värdefulla insikter från dem. Hogia Learn kommer både elever och företag att ha glädje av, menar Yvonne Flink.

Jan-Eric Sundgren är ordförande för Tekniksprånget och har varit en av drivkrafterna bakom initiativet sedan starten 2012.

– Syftet med Tekniksprånget är att intressera ungdomar att utbilda sig inom teknik genom att ge dem en chans att praktisera som ingenjörer. Allt för många som har gett sig in på en ingenjörsutbildning hoppar av studierna utan att ta examen. De känner att studierna är tuffa och inser inte vilka positiva möjligheter som finns om de väl fullföljer sin utbildning. De som har varit Tekniksprångare har en mindre avhoppsfrekvens, eftersom de vet vad som väntar, avslutar Jan-Eric Sundgren.

Idén till Hogia Learn utvecklades av Barbro Lien Rönn på Hogia Talent Management, som har mer än 15 års erfarenhet av att arbeta med skolor kring frågor som berör ungdomar och IT. Hogia Learn kommer att börja användas från och med vårterminen 2017 av lärare på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund. I det första skedet är Hogia det enda företaget som kommer att delta, men det finns planer på att göra plattformen tillgänglig för fler företag.

Läs pressmeddelandet från HogiaPDF


Kontakt

Strandvägen 15
444 31 Stenungsund
0303-73 00 00
kommun@stenungsund.se

Senast uppdaterad av Hanna Landén Freij, 2016-12-22