Stenungsunds kommunvapen

Att söka hjälp enligt LSS

Hur ansöker jag?

Om du behöver hjälp
måste du själv eller god man ansöka
om detta hos kommunen.
Du kan be någon i din familj eller vän att hjälpa dig.
Om du vill veta mer
eller om du vill ansöka om hjälp
tar du kontakt med någon av LSS-handläggarna i kommunen:

Marita Hagberg
Telefonnummer: 0303-73 81 10
E-post: marita.hagberg@stenungsund.se

Vad kostar det?

Den mesta av hjälpen enligt LSS är gratis.
Du som får hjälp med bostad
betalar för hyra och mat.
I daglig verksamhet och korttidsvistelse betalar du för din mat.

Om jag inte får den hjälp jag vill ha?

Ibland beslutar LSS-handläggaren
att säga nej till din ansökan om stöd från LSS.
Om du får ett nej förklarar vi detta
med vad som står i LSS-lagen.
Du kan alltid klaga på ett beslut
som säger att du inte kan få det
du har ansökt om.
Detta kallas att överklaga.
Tycker du att det är svårt att överklaga
pratar du med din LSS-handläggare så får du hjälp.

Senast uppdaterad 2018-06-12