Stenungsunds kommunvapen, länk till startsidan

Psykisk ohälsa

Stenungsunds kommun har olika former
av stöd och service för personer med psykisk ohälsa.
I kommunen finns boendestöd, daglig sysselsättning
och psykiatriboende.
Kommunen har också ett personligt ombud.

Daglig sysselsättning

Daglig sysselsättning har en verksamhet
som heter Aktivitetshuset.
Till Aktivitetshuset kan alla som är mellan 18 och 65 år komma.
Man behöver inte ha något beslut
eller någon remiss för att vara med.

Aktivitetshuset ligger på Västanvindsgatan 8, 1 trappa upp 
(vid Polisstationen Stenungstorg),
du når dem på telefonnummer 0303-73 86 69.

Boendestöd

Boendestöd innebär att du får det stöd du behöver 
för att klara ditt vardagliga liv på bästa sätt.
Det kan exempelvis vara stöd med att planera
för kommande vecka,
handla mat eller att ringa samtal.

Psykiatriboende

Stenungsunds kommun har två boenden
för personer med psykiska funktionsnedsättningar.

Hur ansöker jag om boendestöd och psykiatriboende?

Om du behöver hjälp
måste du ansöka om detta hos kommunen.
Du kan be någon i din familj eller en vän att hjälpa dig.
Om du vill veta mer
eller om du vill ansöka om hjälp
tar du kontakt med någon av handläggarna i kommunen
via kommunens växel 0303-73 00 00.

Vad kostar det?

Den mesta av hjälpen är gratis.
Den som får hjälp med bostad betalar för hyra och mat.

Om jag inte får den hjälp jag vill ha?

Ibland beslutar handläggaren att säga nej till din ansökan.
Om du får ett nej förklarar vi detta
med vad som står i lagen.
Du kan alltid klaga på ett beslut
som säger att du inte kan få det
du har ansökt om.
Detta kallas att överklaga.
Tycker du att det är svårt att överklaga
pratar du med din handläggare så får du hjälp.

Personligt ombud

Personligt ombud är ett stöd
för personer med psykisk ohälsa.
Ombudet kan exempelvis vara ett stöd
i kontakten med myndigheter.
Ombudet kan också vara ett stöd
om man har hjälp från flera olika personer
och att man därför inte vet
vem som ska göra vad.
Personligt ombud är frivilligt,
ombudet arbetar inte åt någon annan,
ombudet är kostnadsfritt.
Personligt ombud har en egen hemsida:

Till Personligt ombuds hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad