Stenungsunds kommunvapen

Din säkerhet

Vi behöver alla lära oss
att se och upptäcka risker i vår vardag.
Sedan behöver vi fundera över hur stora riskerna är
och vad vi kan göra för att förhindra
att något farligt händer.

Brandskydd i hemmet

Vad är viktigt att tänka på
i ditt eget hem?
En bra brandvarnare och en brandsläckare
är viktig att ha om det skulle börja brinna.

Det är också viktigt att hela familjen vet
vilka vägar de kan ta sig ut ur huset eller lägenheten
om det skulle börja brinna.
Det kallas för utrymningsvägar.

Det är bra att testa utrymningsvägarna ibland.
Kan alla verkligen komma ut?
Om det finns barn i huset
måste de också veta vilka som är utrymningsvägarna
och ni ska se att de klarar av att ta sig ut där.

Brandsläckare

I en lägenhet eller villa tycker vi på Räddningstjänsten
att man har minst en pulverbrandsläckare på 6 kilo.
En sådan brandsläckare är lätt att använda.
Det spelar inte någon roll vad som brinner.
Släckmedlet kan inte ge skador på personer.

Brandvarnare

En bra brandvarnare ska vara godkänd,
och det är de flesta brandvarnare som går att köpa idag. Brandvarnaren ska finnas varje rum
som en person sover i,
och i trapphus.
Brandvarnaren ska sitta högt upp, gärna i taket.
Du kan få råd och tips om brandvarnare
i affären 
eller hos Räddningstjänsten.

Säkerhet för seniorer

Fler äldre personer bor kvar i sina egna hem. 
Det finns mycket du kan göra
för att förebygga
så att det inte blir en brand.
Ofta är det i hemmets möbler som branden börjar.
Andra bränder beror på elutrustning som är dålig eller trasig.

Se dig omkring i ditt hem
och fundera på vad det finns för risker. 
Vad kan du enkelt göra själv
för att riskerna blir mindre?
Vad behöver du hjälp med?

Senast uppdaterad 2018-06-12