Goda råd för säkerhet i hemmet
Här är en checklista som hjälper dig att få det säkert hemma:
- Brandvarnare
Ha fungerande brandvarnare på varje våningsplan
och en brandvarnare i varje rum där personer sover. - Ha brandfilt och pulverbrandsläckare hemma.
- Ha en välutrustad första hjälpen-låda hemma.
- Byt ut gamla sladdar till nya.
- Håll rent bakom vitvaror och tvättmaskin.
- Använd aldrig värmefiltar, elektriska madrassvärmare och liknande när du ska sova.
- Rök aldrig i sängen.
- Tom inte askkoppen i soporna
utan att först blöta innehållet. - Stäng av det du inte använder.
Om du har en timer för spis, kaffebryggare
och strykjärn
så minskar du risken för brand. - Rengör köksfläkten.
Gör rent köksfläkten regelbundet
så att det inte samlas för mycket fett i den.
Fettet i fläkten kan börja brinna
om det blir en brand på spisen. - Levande ljus
Ställ aldrig levande ljus
nära något som kan börja brinna,
till exempel en gardin.
Undvik träljusstakar och ljusmanschetter
som lätt kan fatta eld.
Tänk på att även kläder kan börja brinna.
Kom ihåg att släcka ljusen när du lämnar rummet. - TV:n
Se till att luft kan cirkulera runt omkring teven.
Ställ inga krukväxter och levande ljus på teven.
Värmen från teven gör
att ljuset brinner annorlunda
och kan ramla eller flamma upp på ett oväntat sätt. Höljet till en teve är oftast gjort av brännbar plast. - Använd aldrig vatten vid brand på spisen
Lämna inte spisen när du lagar mat.
Du kväver en brand på spisen med en brandfilt,
ett lock eller en plåt.
Stäng av spisen och låt det svalna
innan du flyttar kastrullen/stekpannan.
Senast uppdaterad