Trygghetslarm

Trygghetslarm (trygghetstelefon) i eget boende gör att du kan känna dig trygg och säker, vilket gör att du kan bibehålla din livskvalitet. Vid behov kan du på ett enkelt sätt komma i kontakt med utbildad personal alla dygnets timmar oavsett vilken dag i veckan det är. 

Vad är ett trygghetslarm och hur fungerar det?

Om du ramlar eller blir sjuk på annat sätt larmar du med hjälp av en larmklocka som du har runt handen eller som ett halsband. Trygghetslarmet ringer då upp vår trygghetscentral som kommer att svara dig i din larmdosa. Du berättar för dem vad du vill ha hjälp med och larmet skickas då till oss på Stenungsunds kommuns larmenhet. Vi kommer i första hand att ringa upp dig, därefter utformar vi insatsen utifrån överenskommelsen oss emellan.  Får vi inget svar ifrån dig kommer vi till dig inom 30 minuter.

Hur ansöker jag om ett trygghetslarm?

Du ansöker genom att ta kontakt med biståndshandläggare via kommunens växel. Du kan även använda vår e-tjänst för att ansöka:

Ansökan om trygghetslarm Länk till annan webbplats.

Larmenheten kommer och installerar

När vi har bearbetat dina personuppgifter kommer vi att kontakta dig för att boka en tid för installation. När vi kommer och installerar ditt trygghetslarm kommer vi att behöva en nyckel till din bostad. Denna kommer att hänga i ett låst skåp inne på larmenhetens kontor. Vi går tillsammans igenom hur larmet fungerar och du får själv prova larma medan vi är kvar hemma hos dig.

Nyckelfritt i kommunen

Innan vi lämnar dig upplyser vi dig om att Stenungsunds kommun arbetar nyckelfritt. Det är en del i kvalitetsarbetet då rutinen kring nyckelhantering blir säkrare. Detta förkortar även tiden det tar att komma hem till dig när du larmat. Vi tillsammans med vår låssmed kommer då ut till dig på avtalad tid och sätter upp en dosa på insidan av din ytterdörr. Det nyckelfria personallåset gör att larm och hemtjänstpersonal kan öppna din dörr med sina mobiltelefoner istället för nyckel. Detta är gratis för dig och du kan känna dig trygg och tillfreds med att personal kan komma in till dig när du larmat.

Test av trygghetslarmet

Det är viktigt att ditt trygghetslarm fungerar som det ska. Din larmutrustning ringer själv upp larmcentralen en gång per dygn för att säkerställa att kommunikationen fungerar. Vi kan även följa ditt larm online för att säkerställa kvalité. Skulle ditt trygghetslarm inte fungera ser vi på larmenheten det på våra rapporter vi drar ut varje morgon. Vid fel kontaktar vi dig och åtgärdar felet som uppstått.

Kostnader

Kostnaden för ditt trygghetslarm är 240 kronor per månad och detta betalas till Stenungsunds kommun. På våra nya digitala larm tillkommer inga andra avgifter.  På våra lite äldre larm som kopplas via telefonjacket tillkommer uppkopplingskostnaden varje gång larmet ringer upp. 

Tystnadsplikt

All personal som arbetar inom sektor Socialtjänst har tystnadsplikt enligt lag. Detta innebär att personalen varken i ord, skrift eller handling får lämna ut uppgifter om dig som person eller något som rör dina personliga förhållanden.

Larmenhet

Stenungsunds kommun har en grupp som enbart arbetar med att installera, besvara och åtgärda larm. Larmenheten arbetar dagar, kvällar och helger och nattetid är trygghetslarmet bemannat av hemtjänstens nattpatrull.

Vill du säga upp larmet?

Du avslutar, säger upp, ditt trygghetslarm genom att ta kontakt med biståndshandläggare via kommunens växel.

Relaterad information

RUT-avdrag och ROT-avdrag

Kontakt

Biståndsenheten
Telefontid vardagar 08:30-09:30

Kommunens växel
0303-73 00 00

Larmenhet

0303-73 26 41

Enhetschef Larmenheten

Johanna Axelsson
0303-73 53 11
johanna.axelsson@stenungsund.se

Senast uppdaterad