Stenungsunds kommunvapen

Garanti

Garanti är ett frivilligt åtagande från Näringsidkarens sida. Oavsett om garanti lämnas eller inte så gäller alltid konsumentköplagen i 3 år.
Butikernas garantitider varierar, men i regel är det 12 månader för elektronikvaror. Garantitiden brukar dock vara betydligt längre för till exempel kylskåp eller bilar. En eventuell garanti ska lämnas skriftligt och i tydlig form vid köpet av varan. Garantin ger dig rätt att få din vara reparerad kostnadsfritt, under förutsättning att du inte själv orsakat felet.

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara (läs mer under reklamationer). Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan ofta visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. Tänk på att kvitto alltid ska uppvisas när varan lämnas in för reparation.

När det gäller elektronikvaror har de olika butikskedjorna en mängd olika typer av garantier. Det kan vara 30 dagars prisgaranti om du hittar samma vara billigare någon annanstans, tillgångsgaranti om den annonserade varan är tillfälligt slut eller produktgaranti som innebär att butiken ställer upp med gratis återvinning på ett miljövänligt sätt av gammal elektronik. Vill man undersöka vilka villkor som gäller för varan i den butik du har valt, är det en god idé att kontakta butiken eller försöka hitta informationen på deras hemsida.

Kontakt

Konsumentrådgivare

Harriet Hagman
0303-73 00 00
harriet.hagman@stenungsund.se

Budget- och skuldrådgivare

Ingela Pedersén
0303-73 82 79
växeln 0303-73 00 00
ingela.pedersen@stenungsund.se

Budget - och skuldrådgivare

Annelie Karlsson
0303-73 80 88
växeln 0303-73 00 00
annelie.karlsson@stenungsund.se

Senast uppdaterad 2018-12-18