Stenungsunds kommunvapen

Reklamationer

Om du inte är nöjd med den vara eller tjänst du har köpt, ska du vända dig till säljaren och reklamera.

Det är alltid butiken som ska kontaktas när du köpt en vara som går sönder, även om det finns en servicefirma som tar hand om reparationen. Är det en hantverkartjänst du klagar på, är det direkt till honom du vänder dig. De flesta tvister löses då enkelt, snabbt och kostnadsfritt.

Behöver du skriva till butiken eller hantverkaren för att precisera dina krav, kan du vända dig till kommunens konsumentrådgivare eller använda dig av konsumentverkets brevmallar:

Konsumentverkets brevmallarlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ett fel i varan kan visa sig långt efter köpet. Du har under tre år rätt att klaga på varan, under förutsättning att du inte har varit ovarsam med den eller bidragit till att felet har uppstått. Det är viktigt att klaga på felet så snart du har upptäckt det.

I konsumentköplagen står det att man ska reklamera felet inom skälig tid efter det att felet upptäckts. Vad som är inom skälig tid preciseras inte direkt i lagen men enligt praxis så har två månader alltid anses vara inom skälig tid.

Ett fel på en vara som visar sig inom sex månader anses vara ursprungligt. Det betyder att säljaren måste laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka - om han inte kan bevisa att felet har uppstått på annat sätt. Efter sex månader är det konsumenten som ska göra troligt att felet fanns där från början.

Det kan bli dyrt att resa fram och tillbaka till en butik för att lämna in en trasig vara. Är det en berättigad reklamation som butiken ska stå för, ska de ersätta alla bilresor dit och hem eller skicka ett frankerat emballage. Konsumentköplagen är tydlig på den punkten, att en reklamation ska vara kostnadsfri för konsumenten.

Har du handlat en vara till nedsatt pris eller på rea och den senare visar sig ha ett fel som du reklamerar, kanske just den varan inte finns kvar längre utan butiken erbjuder dig pengarna tillbaka. I det fallet ska kunden få det ursprungliga beloppet utbetalat i pengar, eftersom varan egentligen är värd den summan och man ska kunna gå till en annan butik och inhandla en likvärdig vara.

Glöm inte kvitto eller kontokortslip — du måste kunna visa var du köpt varan och när. Kommer ni inte överens, kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Allmänna reklamationsnämndenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt

Konsumentrådgivare

Harriet Hagman
0303-73 00 00
harriet.hagman@stenungsund.se

Budget- och skuldrådgivare

Ingela Pedersén
0303-73 82 79
växeln 0303-73 00 00
ingela.pedersen@stenungsund.se

Budget - och skuldrådgivare

Annelie Karlsson
0303-73 80 88
växeln 0303-73 00 00
annelie.karlsson@stenungsund.se

Senast uppdaterad 2018-12-18