Välkommen till Stenungsunds konsthall med

dina elever!

Bild från Siri Carléns utställning

Bild från Siri Carléns utställning

Att titta på konst kan vara en mycket givande och meningsfull upplevelse av flera skäl:

  • Konst ger oss möjlighet att se världen från andra perspektiv. Genom konstverk kan vi upptäcka nya idéer, erfarenheter och känslor som vi kanske inte har upplevt själva.
  • Konst kan inspirera oss och stimulera vår fantasi. Genom att titta på konstverk kan vi öppna vårt sinne och vår kreativitet, och hitta nya sätt att tänka och skapa.
  • Konst kan hjälpa oss att förstå oss själva och vår omgivning. Konstverk kan uttrycka känslor, stämningar och idéer som kan resonera med oss och ge oss insikt i vår egen situation.
  • Konst kan ge oss en kulturell och historisk förståelse. Genom att studera konst från olika tider och platser kan vi lära oss om olika kulturer, estetiska stilar och historiska händelser. :
  • Konst kan hjälpa oss att koppla av och känna glädje. Genom att titta på vackra och inspirerande konstverk kan vi förbättra vårt humör och vårt allmänna välbefinnande.

Sammanfattningsvis är att titta på konst en givande upplevelse som kan ge oss en förståelse för oss själva, vår omgivning och vår kulturhistoria. Konst kan inspirera oss, stimulera vår kreativitet och ge oss glädje och välbefinnande.

Förberedelser inför besöket:

  1. Kika igenom årsprogrammet och bestäm vilken eller vilka utställning/-ar ni ska titta på.
  2. Gör gärna en förberedande undersökning av konstnärernas arbete och stilar så att du kan förklara dem för eleverna under besöket.
  3. Ägna gärna en lektion åt att introducera eleverna till de konstnärliga stilarna och teknikerna som de kommer att se på utställningen. Detta kan hjälpa dem att få en grundläggande förståelse för vad de ser och kan göra upplevelsen mer meningsfull.
  4. Informera eleverna om vad som förväntas av dem under besöket.

Under besöket:

  1. Gå igenom utställningen tillsammans med eleverna och diskutera konstnärernas olika tekniker och stilval. Hjälp eleverna att tänka kritiskt och analytiskt genom att ställa frågor som: Vad ser du/känner du när du tittar på det här konstverket? Vad tror du att konstnären ville uttrycka genom detta verk?
  2. Diskutera och analysera olika konstverk tillsammans som en grupp, så att eleverna kan lära sig av varandra och utveckla sin kreativa förmåga.
  3. Låt eleverna titta på konstverken på egen hand och uppmuntra dem att göra anteckningar om vad de tycker och känner om verken. Detta kan hjälpa dem att utveckla sin egen kritiska tankegång och utveckla sin personliga smak och stil.
  4. Avsätt gärna tid för eleverna att ställa frågor till konstnärer om det finns möjlighet. Detta kan ge eleverna en unik inblick i konstnärernas process och tankegångar.                                  

Efter besöket:

  1. Skapa en uppföljande lektion där eleverna kan reflektera över besöket och dela sina tankar och idéer om konstverken de såg.
  2. Ge eleverna möjlighet att skapa egna konstverk inspirerade av det de såg på utställningen.
  3. Använd besöket som en plattform för att diskutera kreativitet och uttryckande, och uppmuntra eleverna att använda sina nyfunna kunskaper för att utforska sin egen kreativitet.

Att besöka en konsthall kan vara en fantastisk upplevelse för elever i alla åldrar och kan ge dem en förståelse för världen av konst och kreativitet. Genom att förbereda eleverna inför besöket och uppmuntra dem att tänka kritiskt och reflektera över det de ser, kan du hjälpa dem att utveckla sin personliga smak och stil och öka sin förståelse för konstens betydelse. Genom att ge eleverna möjlighet att skapa egna konstverk och diskutera kreativitet och uttryckande kan du också uppmuntra deras egna kreativa förmågor och självförtroende.

Tänk också på att aktivt inkludera elever med olika bakgrunder och erfarenheter i dialogen under besöket. Konst kan vara en väg för elever att uttrycka sig och kommunicera på nya sätt, oavsett språklig eller kulturell bakgrund. Det finns inget rätt eller fel i personliga tolkningar och associationer, och att få ta del av andras upplevelser vidgar de egna perspektiven.

Sammanfattningsvis, för att göra besöket till en meningsfull och inspirerande upplevelse för eleverna, se till att förbereda dem i förväg, uppmuntra kritiskt tänkande och reflektion under besöket, och ge eleverna möjlighet att utforska sin egen kreativitet efteråt.

 

TRIVSELREGLER FÖR SKOLOR VID BESÖK I KONSTHALLEN

Läraren ansvarar för klassen under besöket i konsthallen.

Rör inte konstverken, de tar skada även om detta inte syns omedelbart. Rör er lugnt och var uppmärksam på att ev medtagna väskor eller liknande inte stöter i konstverken.

Ingen mat eller dryck i konsthallen.

 

 

Senast uppdaterad