Ansök eller säg upp plats

Här kan du ansöka om plats till förskola. Du som redan har plats kan även uppdatera inkomst. Ändring av schema, samt om du vill säga upp din plats, görs via appen Edlevo.

Ansökan om plats på förskola kan göras tidigast sex månader innan du behöver platsen. Kommunen kommer att erbjuda plats inom fyra månader. Önskar du en speciell förskola kan det ta längre tid innan du får plats. Rätten till en plats utan skäligt dröjsmål upphör därmed.

I e-tjänsten för ansökan kan du

• Ansöka om plats till förskola
  • Ange kontaktuppgifter. Tänk på att ange e-postadress för att få avisering om platserbjudande i förskola.
Ansök om plats på förskola

Förskoleplats övergår automatiskt till fritidsplats

En förskoleplats övergår automatiskt till en fritidsplats när ert barn börjar i förskoleklass. Om det inte finns behov av fritdsplats i förskoleklass behöver platsen sägas upp.

Barnomsorgen är ett löpande abonnemang som är gällande från förskola till fritidshem (1 år och upp till och med vårterminen det år då barnet fyller 13 år) om inte platsen sägs upp via ”Edlevo App” eller med en blankett, som finns på vår hemsida. Appen laddas ner på App Store eller Google Play.

Vårdnadshavare har rätt till fritids för sitt barn om de arbetar eller studerar. Avgiften debiteras 12 månader om året och tas även ut under semester eller annan ledighet.

Uppsägningstiden för en fritidsplats är 60 kalenderdagar. Vid uppsägning av plats och återplacering inom tre månader utgår avgift för hela perioden bakåt i tiden.

Om ditt barn går på fristående förskola

Om ert barn går på en fristående förskola eller enskild pedagogisk omsorg och har behov av fritids inför start i förskoleklass till hösten behöver ni ansöka om fritids. Det gör du via vår E-tjänst. Ansökan behöver inkomma så snart ni vet att ni har behovet.

Ansök om fritidsplats

Om du vill säga upp din plats

När du inte längre är i behov av plats i förskola eller fritidshem behöver du säga upp barnets plats. Uppsägningstiden är 60 dagar och du betalar under hela uppsägningen oavsett om platsen används eller inte. Uppsägningen räknas från den dag som uppsägningen inkommit i e-tjänsten. Om du på nytt ansöker om plats och tiden mellan två placeringar är mindre än 90 dagar behöver du betala för hela perioden.

Du säger upp platsen via Edlevo App, du loggar in i med din e-legitimation. Om du inte har appen nedladdad finns den att hämta på App store och Google play.

Så här fungerar appen Edlevo

Du kan även säga upp din plats via blankett.

Blankett för uppsägning av barnomsorg Pdf, 16 kB..

Sidan uppdaterad: 2024-05-27