Startsida för Stenungsunds kommun

Google Translate

Translate the page to English with Google Translate. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Startsida för Stenungsunds kommun

Google Translate

Translate the page to English with Google Translate. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Livsmedel

Matbutiker, kaféer, frukt- och grönsaksstånd och restauranger hanterar livsmedel dagligen. Vår Miljö- och hälsoskyddsenhet kontrollerar att livsmedelsföretag och våra egna kök följer regler för livsmedelshantering.

Ditt ansvar

Det är ditt ansvar som livsmedelsföretagare att ha kunskap om de regler som gäller för att driva en livsmedelsverksamhet. När du hanterar mat är det viktigt att du och din personal känner till de risker som finns vid livsmedelshanteringen och hur man gör för att producera säker mat.

Vad är en livsmedelsverksamhet?

Det är många verksamheter som räknas som livsmedelsverksamhet exempelvis de som säljer livsmedel i affärer, restauranger, vattenverk samt importörer av livsmedel. Som livsmedel räknas till exempel mat, vatten, snus och kosttillskott.

Tillfällig matförsäljning och servering

För att sälja livsmedel på annat ställe än i livsmedelsanläggning krävs normalt en anmälan om det till kommunens miljö- och hälsoskydd.

Enklare livsmedelshantering - till exempel om du bakar och säljer bullar på marknad eller insamling, kräver inte tillstånd om hanteringen är tillfällig.

Men även om ingen registrering krävs behöver du tänka på att hålla en god handhygien, ha koll på förvaringstemperaturer och att livsmedlen inte förvaras på golvet eller marken. Kontakta miljö- och hälsoskydd om du är osäker på om din försäljning omfattas av kravet på anmälan.

Food truck?

Läs mer på sidan Food trucks

Kontroll

Våra livsmedelsinspektörer gör kontroller (tillsyn) hos livsmedelsföretag, i kök i förskolan, i skolan och på äldreboenden med flera. Det sker främst genom oannonserade besök. Efter inspektionen skriver vi en kontrollrapport. Beroende på utfallet av inspektionen kan det bli beslut om åtgärder eller förbud.

Vi vill hjälpa dig att göra rätt! Du kan alltid vända dig till oss för att få råd.

Ha rätt information på menyn

Din kund ska kunna lita på det som står på er meny och som ni serverar. Om ni serverar något annat än det som står på menyn kan det vara vilseledande. Personer med allergier kan riskera att bli sjuka.

Ett exempel är om det står fetaost på menyn, men det egentligen serveras en annan ost som liknar fetaost. Det kan vara viktigt för en allergiker. Kanske innehåller osten komjölk istället för får- och getmjölk? Det kan också vara så att osten inte är tillverkad i Grekland, vilket den måste vara för att få kallas fetaost. Det kallas att produkten har skyddad beteckning.

Skyddade beteckningar

Inom EU finns det ett system för att skydda vad vissa livsmedel får kallas.

  • Skyddade ursprungsbeteckningar
    Produktion, bearbetning och beredning måste ske inom ett visst område för att få kallas en viss sak. Exempel är fetaost, parmaskinka och parmesanost.

  • Skyddad geografisk beteckning
    Antingen produktion, bearbetning och beredning måste ske inom det geografiska området. Råvaror behöver inte komma från regionen. Exempel är osten Svecia och bruna bönor från Öland.

  • Garanterad traditionell specialitet
    Det är bara recepten som är skyddade, eftersom man vill framhäva produktens traditionella sammansättning och produktionsmetod. Exempel är falukorv och mozzarella.

Rutiner för information om vad maten innehåller

Ni måste ha rutiner för att snabbt kunna ge kunden rätt information om vad maten innehåller. Ni kan ge information genom menyn, anslag eller personalen.

  • Menyn
    Allergener kan skrivas ut direkt på menyn. Läs mer om allergener längre ner på sidan.

    Exempel på text:"Alla pizzor innehåller vetemjöl, ägg, ost och mjölk".
    "Extra pizza special: tomatsås, oxfilé, räkor, crabfish (fisk), jordnötter, ananas, bearnaisesås (mjölk, ägg)."
  • Anslag
    Ha information som uppmuntrar gästerna med allergi att fråga vad rätterna innehåller. Ni kan till exempel ha en skylt med texten "Är du allergisk? Fråga oss om innehållet i maten!".

Vet ni redan vad konsumenterna har för allergier eller överkänsligheter behöver ni inte ha ett anslag exempelvis på en restaurang på en förskola.

Allergener

De ämnen som är vanliga orsaker till allergi eller annan överkänslighet kallas allergener. Det enda en allergisk person kan göra för att undvika att bli sjuk är att se till att maten hen äter inte innehåller det som orsakar allergin.

Det finns särskilda krav på märkning och information för de 14 ingredienser som orsakar flest allvarliga överkänslighetsreaktioner.

Om allergener hos Livsmedelsverket Länk till annan webbplats.

Du behöver anmäla till oss när du ska starta, ändra eller avsluta en livsmedelsverksamhet.

Anmäla ny eller ändring/avslut av befintlig livsmedelsverksamhet

Du måste göra en anmälan till oss två veckor innan du planerar att öppna verksamheten. Det gäller både när du ska öppna nytt, bygger om din verksamhet eller tar över en verksamhet.

Har du eller funderar du på att starta en restaurang, butik eller annan verksamhet som hanterar och förvarar livsmedel får du gärna kontakta oss på Livsmedelsenheten.

Anmäla ny eller ändring/avslut av befintlig livsmedelsverksamhet

Avgifter

Du får betala en avgift för själva anmälan. Sedan betalar du också en årlig avgift som täcker kostnaden för kommunens tillsyn av verksamheten.

Taxa enligt miljöbalken Pdf, 1 MB.

Andra saker att tänka på när du vill starta en livsmedelsverksamhet

Exempel på andra saker att tänka på innan du anmäler livsmedelsverksamhet

  • Har du tillstånd från hyresvärden/fastighetsägaren?
  • Har du bygglov eller har gjort en bygglovsanmälan? Du kan behöva det till exempel för att använda lokalen som livsmedelslokal, för uteservering och skyltar.
  • Har du en fettavskiljare och rutiner för tömning?
  • Har du rutiner för sotning?
  • Är brandskyddet tillräckligt?
  • Du som ska sälja alkohol och tobak - har du tillstånd för det?

Krav för säkra livsmedel

Livsmedelslokalen måste uppfylla vissa krav, exempelvis att det finns möjlighet till handtvätt, tillräckliga arbetsytor och god ventilation.

Goda kunskaper inom livsmedelshygien behövs för att kunna servera säkra livsmedel. Arbetsrutiner behöver finnas för bland annat rengöring, temperaturer och märkning. Kraven kan variera beroende på verksamhetens storlek och art.

Du kan läsa mer på Livsmedelsverkets webbplats:

Om lokaler, hantering och hygien hos Livsmedelsverket Länk till annan webbplats.

Livsmedelsverket har infört en ny obligatorisk riskklassningsmodell för alla Sveriges livsmedelsverksamheter från år 2024.

"Riskklassning 2024" innebär att alla livsmedelsföretag behöver lämna in nya uppgifter och klassas om under år 2023. Har ditt bolag flera verksamheter så ska du lämna in uppgifter för varje verksamhet. Din livsmedelsverksamhet kommer att få beslut om en kontrollfrekvens gällande en period på fem år. Den nya riskklassningen utgår från följande uppgifter om verksamheten:

  • huvudsaklig inriktning på de aktiviteter som bedrivs i verksamheten
  • verksamhetens omfattning, till exempel årsarbetskraft
  • om verksamheten hanterar livsmedel som omfattas av specialregler
  • tredjepartscertifiering
Riskklassning 2024

Förenklad delgivning innebär att vi skickar en handling som du ska delges av, i ett brev eller e-post. Nästa arbetsdag skickar vi ett kontrollmeddelande om att handlingen har skickats till dig.
För att kunna använda förenklad delgivning måste du ha fått information av oss om att vi kommer att använda denna metod om vi behöver delge dig.

Hur går förenklad delgivning till?

  • Först skickar vi ett brev eller e-post till dig som innehåller den handlingen du ska delges.
  • Nästa arbetsdag skickar vi ett till brev eller e-post (ett kontrollmeddelande) om att beslutet är fattat och att vi har skickat handlingarna. Om du har fått beslutet i det första brevet eller e-posten behöver du inte göra något. Om du bara har fått kontrollmeddelandet ska du höra av dig till oss. Då skickar vi handlingarna igen.
  • Två veckor efter att beslutet har skickats till dig anses du delgiven (att du har tagit del av beslutet).
    • Exempel: Om det första brevet eller e-posten skickas den 1 mars har du blivit delgiven den 15 mars. Då du har tre veckor på dig att överklaga ett beslut räknas de tre veckorna från 15 mars till 5 april.

Till vilken adress skickas breven?

  • Breven eller e-posten skickas till din, för oss, senast kända adress.
  • Om breven eller e-posten kommer i retur skickar vi det till din folkbokföringsadress, om det är en annan.
  • Vi kan även skicka handlingarna för delgivning på annat sätt. Detta innebär att du kan behöva skriva under ett delgivningskvitto och skicka tillbaka till Verksamhet Bygg Miljö, eller att du behöver hämta ut ett rekommenderat brev hos ditt postombud.
  • Om du ändrar adress behöver du meddela oss detta.
  • För att vara säker på att inte missa några tidsfrister eller annat måste du gå igenom din post minst en gång varannan vecka. Om du inte kan göra det, till exempel vid semester, anmäl det till oss i förväg så kan vi ta hänsyn till det vid delgivningen.
  • Om delgivningen inte kan ske på ovan sätt på grund av att adresserna är felaktiga kan du komma att delges genom en annons i Post- och Inrikes Tidningar.

Avgifter

Vi tar ut en avgift för tillsyn (kontroll) och handläggning av ärenden. Taxan för det bestäms av kommunfullmäktige.

Anmälan av livsmedelsanläggning kostar 2220 kronor (år 2024)

För planerad och uppföljande livsmedelskontroll tar vi en timavgift:
timavgift 1480 kr/tim (år 2024)

Taxa för offentlig kontroll av livsmedel Pdf, 582 kB.

Avgift tas inte ut för råd och information.

Sidan uppdaterad: 2024-05-02

Hjälpte informationen på sidan?


Beskriv vad som felaktigt eller saknades

Ange din e-postadress om du vill ha återkoppling
Det du skickar till kommunen blir allmän handling. Du kan läsa mer om det på sidan offentlighetsprincipen.