Stenungsunds kommunvapen, länk till startsidan

Industrierna

Det finns fler företag i Stenungssund
som ingår i Kemiindustrin.
Här nedanför kan du se vad företagen heter.
Det är inte någon slump
att alla företagen ligger i Stenungsund.
De flesta företagen är beroende av varandra.

Det kan se otäckt ut
när det brinner ur industriernas skorstenar.
Himlen färgas av eld och rök
och det mullrar från industrierna.
I själva verket är det ett tecken på
att företagen har läget under kontroll.

Den absolut vanligaste anledningen till
att oroliga människor ringer till industrin
är att de känner en konstig lukt.
Människor blir oroliga och undrar om det är farligt.
Som tur är svaret nästan alltid nej.
Det är bara två lukter du behöver se upp för:
Ammoniak och klor.

Ute på industrierna finns gasdetektorer.
De fungerar som konstgjorda näsor
som larmar direkt om någon farlig gas läcker ut.
Det finns speciella detektorer för både klor, ammoniak och kolväten.

Tveka inte att kontakta Räddningstjänsten
eller respektive industri
om du är orolig eller har några frågor.

AGA Gas Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
AkzoNobel Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Borealis Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
INEOS Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Perstorp Oxo Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Primagaz Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vattenfall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad